OpenAI ogłosiło zakup mało znanego studia gier Global Illumination, którego główny produkt o nazwie „Biomes” jest de facto klonem Minecrafta. Rodzi to pytania, ponieważ OpenAI ściśle współpracuje z Microsoftem, który jest obecnie właścicielem oryginalnego Minecrafta. Czy inwestowanie w rozwój konkurencyjnego produktu ma sens, czy kryje się za tym coś więcej?
Wskazówka dotycząca odpowiedzi leży w komentarzach OpenAI na temat przejęcia, w których Global Illumination jest opisywana jako „grupa mastermind” wykorzystująca technologię AI do tworzenia kreatywnych narzędzi i nowej wirtualnej infrastruktury. Ponadto jeden ze współzałożycieli firmy, Thomas Dimson, jest autorem algorytmu rankingu treści dla Instagrama.
Jedna z teorii głosi, że OpenAI zamierza wykorzystać istniejące rozległe światy 3D w stylu Minecrafta do trenowania nowych modeli sztucznej inteligencji. Z jednej strony są one projekcją prawdziwego życia na świat wirtualny, z drugiej zaś są mocno ograniczone możliwościami platformy, a zatem sztucznej inteligencji łatwiej będzie identyfikować wzorce i uczyć się. Jest jednak bardziej prozaiczna wersja – OpenAI chce stworzyć własną grę, w której SI będzie odpowiedzialna za generowanie treści i zachowanie NPC.