Wieloletni gracze uważają, że pierwszą pełnoprawną grą wideo był słynny Pong od Atari, który został wydany w 1972 roku. Nie jest to do końca prawdą – Pong był pierwszą masową grą i otworzył pole do popisu dla wielu osób. Prostsze gry, takie jak kółko i krzyżyk czy warcaby, pojawiły się już na pierwszych komputerach. Jeśli chodzi o grę z prawdziwym modelem fizycznym, był to „Tennis For Two” Williama Higinbothama.
William Higinbotham jest najbardziej znany jako członek zespołu Projektu Manhattan, którego celem było zbudowanie pierwszej broni atomowej. Był fizykiem elektronikiem i zaprojektował system detonacji bomby atomowej. Po wojnie Higinbotham zainteresował się technologią komputerową i rozpoczął pracę w Brookhaven National Laboratory. Nabył komputer Donner Model 30 zaprojektowany do obliczania torów lotu obiektów w różnych warunkach.
Po pracy z Donner Model 30, Higinbotham zdał sobie sprawę, że nudne obliczenia można przekształcić w ciekawą grę. Rzecz w tym, że komputer wyświetlał obraz na oscyloskopie i mógł pokazywać lot obiektu w czasie rzeczywistym. Higinbotham przekształcił tę właściwość w grę podobną do tenisa, w której wirtualna piłka zmieniała parametry lotu po „uderzeniu” i latała tam i z powrotem na polecenia graczy.